Zit jij als huisarts, fysiotherapeut, psycholoog of dierenarts in de knoop met de beperkte ruimte in jouw praktijk? In dit blog geef ik 7 praktische tips om een kleine praktijkruimte zo voordelig mogelijk in te richten.
Haal eerst de praktijkruimte leeg
De inrichting van een kleine zorgruimte verschilt eigenlijk niet zoveel met het inrichten van een grote praktijkruimte zoals een gezondheidscentrum.
Maar zeker als je al langere tijd in een bestaande praktijkruimte zit, kan het moeilijk zijn om de mogelijkheden van de ruimte nog te zien.
De eerste belangrijke stap luidt daarom: haal de hele ruimte leeg. Ruim je bureau en ook je beeldscherm op, haal alles van de muur, zet losse dingen in dozen en rijdt alle medische benodigdheden (bijvoorbeeld behandelbank of trolleys) weg.
Pas daarna kun je aan de slag met het inrichten van je kleine praktijk, wachtkamer of behandelruimte.
Bekijk wat de ruimte nodig heeft
Nu de praktijkruimte zo goed als leeg is, kun je het met een frisse blik bekijken.
Wat verdient aandacht? Wat ziet er goed uit? En wat mist er in de praktijkruimte?
Is de vloer beschadigd? Kan de muur een likje verf gebruiken en werkt de verlichting nog naar behoren?
Kijk ook naar de positie van de meubels. Is de looproute zonder obstakels?
Staat jouw bureau op een positie met de kortste afstand tot de uitgang?
Waar kijkt degene aan de andere kant van het bureau naar? Is er iets wat te veel afleidt?
Hoe is je werkveld ingedeeld? Zijn er genoeg opbergmogelijkheden?
Een nieuwe praktijkruimte is nog een blanco canvas
Een nieuwe praktijk heeft het voordeel dat je het als een blanco canvas kunt invullen. Analyseer ook hier met een frisse blik de ruimte.
Om de positie te bepalen van het medische meubilair is het handig om de functies te koppelen. Zoals: plaats een behandelbank dichtbij een pantry en de voorraad.
Richt je een huisartsenpraktijk in? Denk dan aan de LHV-richtlijnen.
7 praktische tips voor de inrichting van een kleine praktijkruimte
Zodra de ruimte kleiner wordt, neemt de noodzaak tot efficiëntie en duidelijkheid toe. Het is namelijk belangrijk dat alles wat je echt nodig hebt, ook in je behandelkamer of wachtruimte past.
Hier mijn tips om je kleine praktijkruimte zo efficiënt mogelijk in te richten.
1. Welke functies zijn onmisbaar?
Entree, wachtkamer, behandelkamer: zo is iedere zorgpraktijk van oudsher opgebouwd. Maar als je naar de details kijkt, is er al snel zoveel meer!
Moet jouw praktijk toegankelijk zijn voor mindervaliden en kinderwagens?
Is het belangrijk dat je dierenkliniek ook cat-friendly is?
Zijn er verschillende soorten behandelkamers nodig, bijvoorbeeld voor gesprekken, voor diagnostiek, voor praktijkondersteuners en voor kleine of grotere ingrepen?
Is een kinderhoek of leeshoek gewenst?
Is je praktijk covid-bestendig ingericht?
Vind je aparte toiletten voor bezoekers en personeel onmisbaar? Moet je ook een douche hebben zoals in fysiotherapiepraktijken?
Waar lunch je en waar is het werkoverleg?
Heb je specifieke apparaten, zoals een autoclaaf, videoschermen of koelkast voor medicatie?
Zo wordt de lijst met functies al snel lang en het moet allemaal in jouw praktijk samenkomen.
2. Welke functies kunnen gecombineerd worden?
Nu ga je nadenken over welke functies gecombineerd kunnen worden in je praktijkruimte.
Overleggen en lunchen kan bijvoorbeeld al snel in dezelfde ruimte, maar het vergt wel aanpassingen in het ontwerp.
Denk hierbij aan een aanrecht en koelkast voor etenswaren, aan de mogelijkheid om tegelijkertijd door te kunnen werken ergens anders in de praktijk, aan eisen ten aanzien van akoestiek en ten aanzien van randapparatuur (koffie-apparaat, telefoon, computers).
Als behandelkamers door meerdere disciplines gebruikt gaan worden, zijn er dan verschillende eisen?
Als je een behandelbank nodig hebt, of extra privacy, moet dat dan in iedere kamer?
3. Hoeveel mensen zijn er tegelijkertijd in jouw praktijk?
Het maximum aantal mensen bepaalt al snel een groot deel van het ontwerp.
Natuurlijk kun je je organisatie ook aanpassen: ochtend-, middag- en avondspreekuren bijvoorbeeld. Maar als er op een bepaald moment in de week bijvoorbeeld drie behandelaars en drie assistenten of POH-ers tegelijkertijd werken, dan moeten zowel die werkplekken, de eetruimte en de overlegruimte daarop aangepast zijn.
En hoeveel patiënten/cliënten zijn er dan tegelijkertijd aanwezig? Denk hierbij ook aan hun gezelschap of begeleiders.
4. Stel vast hoeveel opbergruimte nodig is
Aan opbergruimte kun je bijna niet te veel hebben.
Het belangrijkste is dat je eerst probeert verschillende categorieën te benoemen. Bijvoorbeeld: kantoorartikelen, archief, ICT, instrumentarium, behandelproducten, producten voor verkoop, bulkopslag/grote producten. Zo’n lijst maakt al veel duidelijk.
Opbergruimte kan dan vaak in iedere ruimte slim geïntegreerd worden in het ontwerp. Bewaar je de voorraad in de pantry van de spreekkamer of in het magazijn?
5. Check de richtlijnen voor jouw praktijk
Het bouwbesluit wordt om de paar jaar aangepast en bij iedere verbouwing hoor je je te houden aan de nieuwe bouwrichtlijnen.
Denk bijvoorbeeld aan brandwerende materialen en aan eisen ten aanzien van luchtverversing. Zeker nu de waarde van schone lucht essentieel is gebleken.
In een praktijk zijn vaak specifieke voorzieningen nodig, zoals medische aarding, krachtstroom of een röntgenruimte in een dierenkliniek.
Sommige verenigingen hebben daarnaast ook eigen richtlijnen ontwikkeld, bijvoorbeeld de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV).
Denk ook aan akoestiek en toegankelijkheid. En misschien wil je zelf bijvoorbeeld extra letten op duurzaamheid in jouw praktijkruimte, of voorzie je al dat je bepaalde ruimten flexibel wilt gaan inzetten?
6. Zorg voor rust en eenheid
Een prettige praktijkruimte is ingedeeld in 2 zones: een drukke en rustige zone.
In de drukke zone komen patiënten en begeleiders. Die is voor ‘iedereen’ toegankelijk.
De rustige zone is alleen voor de zorgverleners en patiënten.
Om eenheid en rust in de zorgpraktijk te creëren, moet je maximaal 5 materialen en kleuren kiezen. Zo is de praktijk herkenbaar en duidelijk in haar uitstraling.
7. Bepaal je budget
Reken uit hoeveel geld je hebt voor de inrichting van je praktijk.
Ook met een bescheiden budget kan je grote stappen maken in het inrichten van een kleine praktijkruimte!
Met de juiste stappen richt je de perfecte kleine praktijkruimte in
Door je praktijkruimte met andere ogen te bekijken en vooraf goed vast te stellen aan welke regels je moet houden, welke functies je nodig hebt, wat je wilt uitstralen en hoeveel budget je hebt, kun je jouw bescheiden praktijk dus heel efficiënt indelen.
Het kan fijn zijn om hulp in te schakelen van een ervaren interieurarchitect.
Tijdens een praktijkscan geef ik je interieuradvies om jouw kleine praktijkruimte zo optimaal mogelijk in te richten.